Vrijwilligers bij de Luisterlijn. Foto: Sander Foederer.
Vrijwilligers bij de Luisterlijn. Foto: Sander Foederer.

De Luisterlijn staat stil bij 65-jarig bestaan telefonische hulpdienst

Verenigingen

Dit jaar staat de Luisterlijn stil bij het 65-jarig bestaan van de telefonische hulpdienst. Sinds de oprichting in 1958, heeft de telefonische hulpdienst een onschatbare rol gespeeld in het bieden van een luisterend oor aan mensen die daar op dat moment behoefte aan hadden, ongeacht de tijd van de dag of de aard van hun zorgen. 

Wat begon als een bescheiden initiatief, is uitgegroeid tot een landelijke organisatie, de Luisterlijn, die levens raakt over het hele land. Vanuit verschillende locaties in het hele land voeren vrijwilligers jaarlijks honderdduizenden gesprekken.

Dominee Henk Teutscher
In 1958 richtte de Rotterdamse dominee Henk Teutscher de eerste telefonische hulpdienst op in Nederland. Hij vroeg in het algemeen aan mensen die verhullend spraken, om hun problemen duidelijk uit te spreken en het gesprek met de telefonische hulpdienst aan te gaan. ‘Zelfs als het er om ging dat het leven niet te leven was en zij een einde aan hun leven wilden maken’, vertelt de zoon van oprichter ds. Teutscher. Het was een oproep tot hulp en luisteren. Nu, 65 jaar later, biedt de Luisterlijn een luisterend oor aan iedereen in (bijna) elke situatie. Ze is voor veel mensen een baken van hoop en begrip. 

Behoefte om gehoord te worden
De behoefte (anoniem) je verhaal te kunnen doen, is nog altijd groot. Waar de eerste telefonische hulpdienst begon met 40 vrijwilligers en zo’n 35 gesprekken per dag, is deze uitgegroeid tot circa 1.500 vrijwilligers en zo’n 900 gesprekken per dag. Hoewel de telefonische hulpdienst al lang niet meer alleen bereikbaar is via de telefoon, maar ook via chat en e-mail, worden de meeste gesprekken nog altijd via de telefoon gevoerd. Opvallend is dat door de jaren heen psychische klachten en eenzaamheid vaak aanleiding zijn om contact te zoeken. 

Betrouwbare steunpilaar
Of het nu gaat om eenzaamheid, verdriet, stress of gewoon behoefte aan een vriendelijk woord, de Luisterlijn fungeert als een betrouwbare steunpilaar voor veel mensen. Mensen kunnen hier dag en nacht terecht met hun zorgen, angsten en vreugde. Vrijwilligers van de Luisterlijn staan paraat om te luisteren zonder oordeel en met empathie. 

Erkend essentieel in de samenleving
Het werk van de Luisterlijn wordt voortdurend erkend als essentieel in onze samenleving. Onderzoek van SEOR in 2022 onderstreept de impact van de Luisterlijn op het welzijn van haar gesprekspartners en vrijwilligers. Uit het onderzoek blijkt dat minimaal 80 procent van de gesprekspartners zich beter voelt na contact met de Luisterlijn, met gunstige effecten op fysieke gezondheid en sociale relaties. 

Vieren, erkennen en eren
Om de belangrijke mijlpaal te vieren plant de Luisterlijn verschillende evenementen en initiatieven gedurende het hele jaar. Die omvatten onder meer het delen van inspirerende verhalen en ervaringen van mensen die baat hebben gehad bij de diensten van de Luisterlijn, evenals het erkennen en eren van de circa 1.500 getrainde vrijwilligers die zich onvermoeibaar inzetten voor het welzijn van anderen. 

De Luisterlijn is dag en nacht bereikbaar voor een vertrouwelijk gesprek. Bel 088-0767000. Chatten of e- mailen is ook mogelijk via www.deluisterlijn.nl.